Wednesday, June 22, 2022

BBM3410 - 2022 - PEMBENTANGAN PODCAST

 PODCAST : APA ITU MENTALL ILLNESS

Assalamualaikum semua !! Baiklah bertemu lagi kita kepada penghujung yang tak berapa penghujung tugasan hahahahah biasalah gaiss multimedia. Tapi tak mengapa tinggal satu lagi sebab podcast ni dh bentang dh hari ini 22/6. Jadi settle, Kumpulan SaPe tau yang first bentang agak agak lah konfem la nerves tak boleh bawak bincang. Tapi apa yang best nya kitaorg awal settle bentang Alhamdulillah walaupun kelam kabut nak kerja masa tu macam nak rap pulakk masa bentang. 

Uishhh dah lebih tercerita dah kat atas tu. Baiklah aku nak brief dulu pasal tugasan tentang podcast ni. Jadi, pada minggu 12 prof telah memberikan tugasan podcast ni jadi kami diminta untuk memilih satu podcast untuk didengar dan akan dibentangkan di dalam kelas. Jadi aku memilih satu channel youtube ni yanga da buat la content tentang podcast ni. Tajuk podcast yang aku pilih adalah mentall illness. Aku macam suka tau kaji benda benda berkaitan dengan mental illness ni aku pun tak tahu sebab dia menarik bagi aku kot. 

Jadi, setrlah sejam aku dengar podcast tu kan memang pelbagai feeling yang aku dapat rasakan daripada penggalaman, penceritaan dalam podcast tu. Dia mcam feeling tu dia sampai kat aku. Sedih jugak cerita yang dikongsikan. Tapi apa yang dapat aku sampaikan sedikit lah tentang perkongsian itu . Kalau boleh kita ni jadilah support system yang terbaik untuk orang sekeliling kita sebab kita tak tahu apa yang dia lalui dalam hidup dari kecik sampai la besar kenapa character dia begitu. Bukan tu je aku paling minat dengan ayat ni “ikhlaskan sayang diri kita sendiri” sebab ada orang dia kata dia love yourself but dia judges diri dia sendiri mcam aku la tu HAHAHAHAH. Jadi mcm hittss mee laa word tu. Takpe , kita cuba ikhlas sayang diri kite okay👌🏼. 

Panjang pulak aku bercerita, nak sambung lagi cerita ni apa yang penting sekiranya kita ada tanda tanda masalah mental ni kan sebab semua orang boleh kena tau. Jadi, berjumpalah dengan psikiatri ke kaunselor ke untuk dapatkan nasihat. Kita tak boleh nak self diagnosed diri kita sebab nanti kita fikir kita sakit depression sebab mindset kita dah cakap macm tu kan lama lama boleh jadi sakit bebetul tau so bahayalah. Kalau ada masalah carilah orang yang dalat mendengar luahan kita yang tak judges kita. Jadi, semua jaga kesihatan mental dan fizikal Okay 👌🏼🥹

Maklumlah zaman sekarang kan dah moden jadi banyak terdedah dengan teknologi media sosial semua tu. Jadi mudah lah kita nak membandingkan diri kita dengan orang lain. Kiranya mcam, “ hidup dia ni lebih baik dari aku, ” sebab kita sebenarnya tak tahu apa di sebalik dan kehidupan realiti sebenarnya hidup seseorang itu. Tak semestinya yang ditayang di dalam media sosial itu benar belaka. Terkadang hanya suatu kepuraan untuk menutupi segalanya. Nahhhh panjang pulakk aku nak explain. Rasanya setakat ni je kot untuk topik ni apapun korang boleh tengok slide aku kat bawah ni. Slide kita cantik okay 😂


GAMBAR KEHADIRAN MINGGU 13: 











No comments:

Post a Comment

SENARAI TAJUK TUGASAN BBM3410

MINGGU 1 1. BIODATA DIRI MINGGU 2 2. ELEMEN ASAS GRAFIK 3. JOM BUAT INSTAGRAM MINGGU 3 4. ASAS FOTOGRAFI : LONG SHOT 5. ASA FOTOGRAFI : MEDI...